دورۀ کلاسیک تاریخ ایران ، بطور اعم و تاریخ ایران پیش از اسلام بطور اخص، دورۀ ساسانی است. وقایع تاریخی این دوره که توسط تاریخ نگاران ایرانی نوشته شده است؛ به جای افسانه ، ‌صورت تاریخی به خود می گیرد؛ ولی با این وجود متأسفانه این دوره ، ‌فاقد نویسندگان ایرانی بوده و نویسندگان غیر ایرانی از جمله مورخین یونانی، رومی، ارمنی و چینی که معاصر پادشاهان ساسانی بوده اند، در ضمن تحریر تاریخ کشور خود،‌ اشاره به حوادث تاریخی ساسانیان نیز کرده اند. این منابع، اگرچه برای تعیین رویدادهای سیاسی در مغرب زمین، ‌سندی گرانبها به شمار می آیند اما در آنجائی که به مشرق زمین مربوط می شوند عموماً ما را در تاریکی می گذارند.

((خدای نامک)) تنها منبع ایرانی برای تاریخ ساسانی می باشد که در همان دوره نوشته شده است، هرچند که این گزارش تاریخی نیز همیشه واقعیات محض را نقل نمی کند، اما بعدها کارمایه شاهنامه فردوسی می گردد و مورخین اسلامی، اساس کار خود را بر مبنای آن قرار می دهند.

جزوه کنکور ارشد و دکتری برای دانشجویان رشته باستان شناسی. این جزوه حجم انبوهی از منابع تاریخی و هنر و باستان شناسی دوره ساسانی را به صورت خلاصه با در نظر گرفتن نکات کنکوری توسط داوطلبان موفق این رشته در کنکور ارائه شده است که شامل موارد متعددی از تاریخ ساسانی، منابع ساسانی، طبقات اجتماعی در دوره ساسانی ، دین در شاهنشاهی ساسانی، اقتصاد و تجارت، کلیاتی درباره شهرهای ساسانی، کتیبه های ساسانی، هنرگچبری دوره ساسانی ، هنر سفالگری دوره ساسانی ، هنرفلزکاری دوره ساسانی ، سکه های ساسانی و ... می شود.
نقش برجسته شماره 1 بیشاپور
این یادمان شامل دو موضوع است. در صحنه تاج ستانی شاپور اول، امپراتور فیلیپ عرب را نیز وارد صحنه کرده که به دنبال شکست سپاهیانش التماس و تمنای صلح دارد.
صحنه تاج ستانی باید تصویری از همان موضوع باشد که در بین یادمان های نقش رستم و نقش رجب می شناسیم . اهورامزدا در طرف چپ و سوار بر اسب، حلقه روبان داری را که نماد قدرت است، به شاپور اول می دهد. شاه سوار بر اسب در مقابل وی قرار دارد و دست خود را برای گرفتن شیء اعطا شده دراز کرده است. اهورامزدا و شاه هر دو باید تاج های...

جزوه در فایل ورد شامل 75 صفحه است که نکات مهم و کنکوری دوره ساسانی را در بر دارد.

برای خرید به فروشگاه آرک‌شر وارد شوید