۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

افق فرهنگی و تعیین آن با تحلیل آماری

افق فرهنگی:

به داده ای فرهنگی مشخص که در حوزه جغرافیایی گسترده ای پراکنده شده باشد افق فرهنگی گویند، در تعیین افق فرهنگی داده ی مورد نظر باید دارای شاخصه های بارزی باشد و گاهنگاری آن نیز باید مشخص باشد. معمولا  در ایران برای تعریف یک افق فرهنگی از سفال استفاده می شود.به طور مثال یانگ برای اینکه عصر آهن ایران را بهتر شناسایی کند براساس ترکیب سفال خاکستری – سیاه، عصر آهن ایران را به سه افق تقسیم کرده بود. سه افق یا گروه سفالی تعیین شده یانگ عبارت بودند از: 1. افق سفال خاکستری غربی قدیم 2. افق سفال خاکستری غربی جدید 3. افق سفال نخودی جدید. 

شکل شکل گیری ارتباطات درونی یک جامعه_جامعه شناسی و انسان شناسی

تصور کنید که یک جامعه بایک تهدید خطرناک مواجه شده است . واکنش بسیاری از افراد جامعه ممکن است ، میل به رفتاری بشر دوستانه (صادقانه یا در غیر این صورت) وهمکاری را به نمایش بگذارد .

کلیاتی درباره سفال زرین فام

  هنر سفالگری در دوران اسلامی از جایگاه والایی برخوردار بود ، اشیاء و وسایل ساخته شده بوسیله ی هنرمندان سفال ساز در میان جامعه اسلامی طرفداران بی شماری داشت ؛ این صنعت در میان ایرانیان بسیار کهن سال است ، اما در این دوران بود که ایرانیان توانستند با استفاده از تجارب گذشته بهترین نمونه های سفالینه را بسازند .

نام های یزد در گذر تاریخ

یزد در طول تاریخ به چندین نام تغییر یافته است. ابن بلخی در کتاب فارسنامه که در قرن ششم هجری تالیف شده نام اصلی یزد را «کثه» نامیده و احمد بن حسین بن علی کاتب نیز در قرون نهم در کتاب تاریخ یزد نام کثه را تایید کرده و عده ای از مورخان نیز بنای شهر یزد را به یزدگرد نسبت داده و نام شهر را مربوط به او می دانند؛

خلیج فارس ؛ باستان شناسی و تاریخ گذشته و امروز


دکتر پرویز باور صاد، استاد دانشگاه

حدود 400 سال قبل وقتی شاه عباس صفوی موفق شد تا هرمز را از چنگ پرتغالی ها درآورد، نمی دانست که روزگار به گونه ای رقم خواهد خورد که این پیروزی به یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ ایران تبدیل شده و چند قرن بعد، این روز ( 10 اردیبهشت ) به نام روز ملی خلیج فارس ثبت خواهد شد. خلیج فارس به اعتبار موقعیت منحصربه فردش از سال ها پیش مورد توجه کشورهای غربی بوده و همواره در معرض خطر تهدید و توطئه کشورهای بیگانه قرار داشته است. یکی از اهداف شوم سیاستمداران غربی برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تلاش برای تغییر نام آن بوده است. اما خوشبختانه از آنجا که اسناد و مدارک بین المللی و حتی کشفیات باستان شناسان نشان می دهد، خلیج همیشگی فارس از قدیم الایام به همین نام خوانده شده است.

آبیاری سازمان یافته و شکل گیری حکومت های اولیه

نظریه نقش آبیاری سازمان یافته در شکل گیری حکومت های اولیه، نخستین بار توسط کارل ویتفوگل در سال 1957 میلادی مطرح شد. از دیدگاه ویتفوگل، توضیح شکل گیری حکومت های اولیه را باید در توسعه آبیاری و شیوه های زهکشی جست وجو کرد که به کمک آن می شد خوراک مردم بیشتری را در اراضی محدود تامین کرد. این دیدگاه بر پایه شاخص هایی نظیر زیست بوم و فناوری و نیز تغییرات جمعیتی شکل گرفته است. در عین حال می توان بارقه هایی از مکتب مارکسیسم را در این نظریه مشاهده کرد.