۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

اسرار اهرام 2 هزار ساله مایاها

اسرار اهرام 2 هزار ساله مایاها


مترجم: الهه غلامی

کمتر از یک ماه قبل انتشار خبر تخریب یکی از معروف ترین و قدیمی ترین هرم های متعلق به اقوام مایا در کشور بلیز آه از نهاد هر باستان شناس و علاقه مند به آثار باستانی برآورد. هرچند معمولاً وقتی سخن از هرم به میان می آید، بیشتر مردم به اهرام ثلاثه مصر اشاره می کنند، اما هرم تخریب شده در بلیز نیز که متعلق به سایت باستان شناسی نومول بود، با قدمتی حدود 2 هزار و 300 سال از ارزشمندترین اهرام دنیا محسوب می شد. این هرم که در جریان یک عملیات راهسازی به وسیله یک بولدوزر تخریب شد، نشان دهنده وجود تمدنی دیرین در قاره امریکا بود. تمدنی که از وقایع گوناگون طبیعی همچون بارش شهاب سنگ ها، زلزله های عظیم و سیل و توفان جان سالم به در برد، اما در نهایت آن گونه که باستان شناسان و دانشمندان بررسی کردند، به علت تغییرات شدید جوی و یک خشکسالی 200 ساله نابود شد.
    

روند ثبت املاک و اسناد در تاریخ

گروه تاریخ اقتصاد- حدود چهارهزار سال قبل از میلاد مسیح، اراضی را به قطعات دلخواه و حتی المقدور در اشکال منظم نظیر ذوزنقه، مربع و مثلث تقسیم می کرده اند.
    به تحقیق نمی توان گفت که ثبت اسناد و تعهدات از چه زمانی آغاز شده است، اما مسلما این موضوع به دورانی منتهی می شود که تاریخ مدونی برای اجتماعات پدید نیامده و صرفا بشر موفق به ابداع خط و رواج نسبی آن شده بود.
    «داریوش» برای اخذ مالیات از جمهوری های یونان در آسیای صغیر، دستور داد که اراضی مزروعی را ممیزی و با قید مساحت و اضلاع در دفاتر ثبت کنند و پس از مدتی یونان نیز به این امر تاسی جهت و اسامی مالکان ومشخصات مالکیت آنان را در دفاتر ثبت می کرد.

نگاهی به زندگی کنفوسیوس

زندگینامه 
تبیین حکمت سیاسی
نگاهی به زندگی کنفوسیوس


در بررسی فرهنگ و فلسفه شرق باستان هرگاه دایره تمدن چین را مورد ارزیابی قرار دهیم، نمی توانیم سخنی از «کنفوسیوس» بر زبان نیاوریم؛ ماجرای زندگی مردی مصمم که حتی از خانواده اش گذشت تا مردم کشورش را نجات دهد، البته آنقدر زنده نماند تا بداند چه دریایی از فرزانگی و خرد به تمدن چینی تزریق کرده است. آیا عدم سوءمدیریت در کشور چین و تعالی این کشور در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با اتکا بر آرمان های کمونیستی محقق شده است؟ این سوال را با واژه خیر می توان پاسخ داد. در واقع فرهنگ کمونیستی چینی بر حکمت کنفوسیوسی بنا شده که کشور چین با داشتن جمعیتی میلیاردی چنین شرایط خوبی را تجربه می کند.

از بررسی های نظری تاریخ تا پایان آن


ویرگوردن چایلد (1957-1892) باستان شـــناس و پیشا تاریخ شناس استرالیایی، از پیشگامان مطالعه نظام مند دوره پیشاتاریخی اروپا (هزاره های سوم و دوم پیش از میلاد) بود و ریشه های پیشرفت فناوری جدید را در آثارش نشان داد.

کشف صنعت جواهرسازی در شهرسوخته


کاوش های انجام شده در شهرسوخته استان سیستان و بلوچستان حاکی از رونق صنعت جواهر سازی در 5000 سال پیش در این منطقه از ایران باستان و در میان دیگر کشور های جهان است.
    در کاوش های انجام شده، مهره های بسیاری از سنگ های لاجورد، عقیق، مرمر، فیروزه و انواع دیگر سنگ های گرانبها و نیمه گرانبها در مکان های مختلف شهرسوخته بویژه گورستان آن به دست آمده است که نشان می دهد مردم شهرسوخته به آراستگی اعتقاد داشتند.

گمشده در تاریخ اهمیت پژوهش روی زلزله های دیرینه ایران

نویسنده: مهدی زارع *

1- با مرور تاریخ زمین لرزه های ایران متوجه می شویم در سال 855 میلادی زمین لرزه قومس (در محدوده ای که امروز شهر دامغان در استان سمنان قرار دارد)، به صورت زمین لرزه ای مهیب و بسیار مخرب رخ داده که عملاتمام منطقه (به ویژه شهر صددروازه) را تخریب کرده است. خرابه های این شهر هم اکنون به صورت بی حفاظ و کاملابی حصار (!) در نزدیکی ایستگاه راه آهن دامغان قرار دارد. گرچه باستان شناسان به دلیل خاصی از نوع سانحه طبیعی در مورد این خرابی اشاره نکرده اند، ولی می توان احتمال داد که همین زمین لرزه 855میلادی (مقارن با قرن دوم هجری قمری)، موجب خرابی مسجد مذکور شده باشد. مرحوم استاد «نیکلاس آمبرسیز» و «چارلز ملویل» در کتاب باارزش «تاریخ زمین لرزه های ایران» با توجه به گستردگی خرابی ها، بزرگای 8/0 را برای این زمین لرزه بزرگ پیشنهاد کرده اند. البته تاکنون پژوهش جدید و دقیقی از این دیدگاه در محدوده استان مذکور انجام نشده و بنابراین واضح نیست که این زمین لرزه واقعا بزرگای 8/0 داشته یا نه و بررسی های بعدی زلزله شناختی، باستان زلزله شناسی و دیرینه لرزه شناسی می تواند کمک بزرگی به تدقیق پاسخ این سوال کند.

شهر ماسوله

شهر تاریخی و توریستی ماسوله، یکی از نقاط تاریخی، سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران با هوای مه آلود، تابستانهای خنک و زمستانهای پر برف است. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردارجنگل فومن،۶۰ کیلومتری شهر رشت ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان واقع است.

راه قدیمی ماسوله به خلخال که در گذشته شاهراه ارتباطی گیلان و آذربایجان بوده است با دخالت سازمان حفاظت از محیط زیست و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله به منظور حفاظت از محیط زیست، طبیعت بکر و میراث معنوی ماسوله در چندین دهه گذشته امکان توسعه پیدا نکرده است.

 

انسان هایدلبرگنسیس

 در خط تکاملی گونه انسان بین هموارکتوس[1] ونئاندرتال ، انسان مدرن قرار دارد .در اواسط دوران پلیستوسن[2] در دنیای کهن گسترش یافت. تغییرات تکاملی بالا تنه این نوع انسان که به انسان مدرن منجر شده ، ممکن است که در جنوب شرقی اروپا و شرق آفریقا  در 700.000 - 800.000 سال پیش آغاز شده باشد در جای دیگر از دنیای قدیم ، این تغییر ظاهرا در حدود 400.000 سال قبل یا بعدها آغاز شده است.