۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

جغرافیای تاریخی و اقتصادی خلیج فارس

سر آرنولد ویلسون (۱940 - ۱884) نظامی و دیپلمات انگلیسی در خاورمیانه و هند بوده است. او همچنین بر کشف نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان در سال ۱۹۰۸ نظارت داشته است.
او از سال ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ کنسول انگلیس در خرمشهر و اهواز بود. از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۲ را برای انجام ماموریت تهیه نقشه آینده راه آهن لرستان و فارس گذرانید و از سال ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۳ معاون دوم کنسولگری بوشهر بود. وی در سال ۱۹۱۴ با درجه سروانی مامور جبهه جنگ شد. در خلال سال های ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۴ نیز ریاست کل امور اداری شرکت نفت ایران و انگلیس را بر عهده داشت. در سال ۱۹۲۴ به شرکت نفت ایران و انگلیس در لندن منتقل شد. چند سال بعد از شرکت نفت استعفا داد و چندی بعد نماینده مجلس بریتانیا شد. ویلسون در جریان جنگ جهانی دوم حین یک پرواز هوایی کشته شد. در اینجا گوشه هایی از سفرنامه او به هنگام دیدار از جزایر خلیج فارس را می خوانید:

شوش؛ پنجمین شهر باستانی مسکونی دنیا

نشریه دیلی تلگراف پیش از این فهرستی از قدیمی ترین شهرهای جهان را که زندگی هنوز هم در آنها جریان دارد، منتشر کرده بود و حالااین لیست را به روز کرده است.  شهر تاریخی شوش که در تیرماه سال جاری به ثبت جهانی یونسکو رسید نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان در این فهرست جای گرفته و رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. در ادامه 20شهر از قدیمی ترین شهرهای مسکونی روی زمین که شهرهای خاورمیانه ای اکثریت آنها را تشکیل داده اند، معرفی خواهند شد.

کشتار آدم فضایی ها توسط زمینی ها/زنگ تفریح


هربار از حضور آدم فضایی ها در زمین سخنی به میان می آید بیشتر انسان ها احساس ترس می کنند و آنان را خطری برای خود می پندارند. همین تصور که پایه بیشتر فیلم های سینمایی مطرح جهان نیز هست باعث می شود داستان واقعی کشتار آدم فضایی ها از سوی افراد قبیله ای در مرز چین و تبت باورنکردنی به نظر برسد.

تاریخچه سفال زرین فام

پذیرفتن دین اسلام  در ایران برابر با تغییر فرهنگ از تجمل گرایی به ساده گرایی بود. در این زمان آثار تزیینی طلا و نقره از کانون توجه خارج شد و فن سفالگری در میان مسلمانان بویژه ایرانیان مورد توجه قرار گرفت که باعث خلق سفالینه های گرانبها و زیبایی شد.هنر سفالگری در ابتدا ساده بود اما،با گذشت زمان پیشرفت هایی در این زمینه بوجود آمد،اوج این هنر را می توان در ساخت ظروف زرین فام،ظروفی که با درخشندگی و چشم نوازی خاص خود اوج زیبایی را به نگرنده نشان می دهد،دانست.

چرا انسان گروهی زندگی می کند ؟

تضاد منافع در تولید مثل جنسی موجودات زنده و زندگی گروهی که اغلب آنها را تشدید می کند اجتناب ناپذیر است . کسانی که در فضایی هم جوار و نزدیک زندگی می کنند برای جفت گیری (همسر) و دیگر منابع رقابت می کنند و همچنین بیماری ها به نسبت بطور آسان تری منتقل می شوند . بطور خلاصه ، زندگی در گروه ها پرهزینه است و باید مزایای بیشتری برای زندگی گروهی وجود داشته باشد تا دوام بیاورد . الکساندر معتقد است که این مزایا در پنج طبقه قرار می گیرند :انبوهی در منابع مشترک ، که ممکن است سپس به اشتراک اطلاعات اجازه داده شود ، جلوگیری از شکارچی (selfish herds sensu; Hamilton, 1971) ، دفاع فعال در برابر شکارچیان ، سرمایه گذاری های خویش پرستی (خویشاوندان ) در همخونان ، شکار مشترک ( گروهی ) و کشتن شکار بزرگ که در غیر این صورت یک امر دست نیافتنی است .