اطلاعات بدست آمده در مورد این تکنیک سفالگری بسیار محدود است،یکی از علل ناشناخته ماندن این تکنیک انحصاری بودن آن است. سفالینه های زرین فام بدلیل زیبایی از اجناس گران قیمت در بازارهای اسلامی بشمار می آمدند به این دلیل هنرمند این تکنیک را در میان خانواده خود حفظ می کرد و از نسلی به نسل بعد انتقال می دادند،اگر این اطلاعات از بین می رفت بدست آورن دوباره  آن بسیار دشوار و گاهی غیرممکن بود.اما اگر این تکنیک به عنوان یک امتیاز در اختیار افراد محدود بوده است چرا این نوع سفالینه ها را در تمام قلمروی اسلامی  می بینیم.برخی از پژوهشگران این عرصه رواج و انحطاط این هنر را در بخشهای مختلف قلمروی اسلامی معلول «مهاجرت»هنرمندان می دانند(WATSON, 1975:65-67)؛کریگر-اسمیت معتقد است...

مقاله "بررسی  زیبایی شناختی سفالینه های زرین فام دوره صفوی" در چارچوب :
چکیده، مقدمه، تاریخچه  سفال زرین فام، جامعه شناسی هنر، جایگاه هنر در دوره صفوی، زیبایی شناسی سفالینه های زرین فام دوره صفویه، بازنمایی در سفالینه های زرین فام صفویه، فرانمود در سفالینه های زرین فام دوره صفوی، فرم در سفالینه های زرین فام دوره صفویه، نتیجه گیری و منابع
نگاشته شده است.
 ظروف سفالین زرین فام این دوره از کیفیت بالایی برخوردارند ، شکل ها به طور کلی همان معیار های موجود سفالینه های دوره صفوی را دنبال می کردند . ظروف زرین فام دوره صفوی در ابعاد کوچک بوده که این نیز ناشی از ملاحظات فنی بوده است.با توجه به انچه مطرح شد حل می توان به سوالات زیر این گونه پاسخ داد.
1– چه ارتباطی بین میزان استفاده از سفالینه های زرین فام دوره صفوی و طبقات اجتماعی دوره صفوی وجود دارد؟
2 – آیا هنرمندان تولیدگر ظروف زرین فام این دوره از مزایای اجتماعی ای فراتر از دیگر هنرمندان سفالگر ،برخوردار بودند ؟

فایل ورد (Word) در 18 صفحه

برای خرید به فروشگاه آرک‌شر وارد شوید