در زمینه نقوش شکار در دوره ایلام تا حدودی کمبود و ابهامات پژوهش وجود داشته است، به همین دلیل تا حدودی مدارک و منابع موجود بررسی شد.این تحقیق دوره زمانی 645-3000ق.م را در بر می گیرد و با نگرشی بیشتر به  مهرها و اثر مهرها و تا حدودی سایر مدارک حاوی نقش شکار در این مناطق انجام شده است.با مطالعه سی وسه مهر و اثر مهر گلی ، دو لوح مفرغی و گلی و یک جام مفرغی به روشن شدن موضوعاتی از قبیل: جنس آثار، ابزار شکار، حالت شکار، و ... پی می بریم. در این تحقیق و در فصلی جداگانه به بررسی نقوش شکار دوران ایلامی پرداخته شده و موضوعاتی از قبیل : انواع حیوانات شکار شده مورد بررسی قرار گرفت یعنی تا حدودی سعی شد که از هر گونه حیوان شکار شده در این دوره حداقل یک نمونه یا بیشتر ذکر گردد، آثار تا حد امکان بر اساس دوره بندی وترتیب زمانی مورد بررسی قرار داده شده است، به عبارتی به طور مختصر به مهرهای دوران ایلامی(آغازایلامی، ایلام قدیم، ایلام میانی، ایلام جدید) پرداخته شده و برای هر دوره نمونه ها و آثاری ذکر گردیده است.  در این بررسی و تحقیق همچنین مشخص شد که در نقوش شکار دوره ایلام، اهدافی از جمله بیشتر معیشتی و مذهبی و تا حدودی تففنی را می توان مشاهده کرد.همچنین مشخص شد که شکار تنها توسط شکارچیان صورت نگرفته بلکه خدایان و الهه ها از جنبه اعتقادی و مذهبی در صحنه های شکار حاضر می شده اند.

در میان هزاران سند و مدرکی که کاوشگران از دل خاک و تپه های مصنوعی به دست آورده اند، مهر جایگاه ویژه ای دارد؛ چرا که بیانگر راز و رمزها و آیینه تمام نمای فرهنگ و تمدن و هنر جامعه است.مهرشناسی علم جدیدی است و یکی از شعبه های باستانشناسی به شمار میرود. (نگهبان،206،1372). مهر از جمله اسنادی است که به دلیل حجم کم ممکن است از یک طبقه فرهنگی وارد طبقه ای دیگر شود، یا از محلی به محل دیگر و از تمدنی به تمدن دیگر انتقال پیدا کند. این آثار از سنگ ساخته می شدند؛ به همین دلیل در برابر عوامل طبیعی مانند برف و باران استحکام خوبی داشتند و سالیان دراز در معرض دید اجتماع های بشری قرار گرفته اند(صراف،2،1373). روش کار و ابزار ساخت یا نرمی جنس مهر به وسیله ابزار نوک تیز (قلم حکاکی) سنگی یا مسی نقوش مختلف را روی آن کنده کاری می کردند (بیانی،18،1375). اولین مهر و اثر مهر از شمال سوریه و شمال بین النهرین می باشد که تاریخ یکی از آنها مربوط به حدود 6500ق.م می باشد. شکل استوانه ای این مهرها در حدورد 3500ق.م در محوطه های اروک در جنوب بین النهرین و در جنوب غربی ایران(شوش) ظاهر شد .(Porada,1993,563) خانم الیزابت ویلیامز فورت معتقد است که مهرهای استامپی برای اولین بار در اواخر هزاره ششم ق.م در شمال سوریه و آناتولی به وجود آمدند و اواخر هزاره چهارم ق.م جای خود را به مهرهای استوانه ای دادند(2،1976، William Fort). آغاز هنر ساختن مهرهای استوانه ای را با دوران آغاز ادبیات که به نام های دیگر دوران اوروک و جمدت نصر در قدیم نیز معرفی شده بودند و سرآغاز پیدایش خطوط ابتدایی و تصویری در تمدن بشر می باشد و به همین علت نیز بدین اسم نامگذاری گردیده است می توان معاصر و همزمان دانست.پس از گذشت سه هزار و نمایش خصوصیات هنری هر دوره خاص و معرفی تمایزات هنری هر زمان بالاخره در دوران هخامنشی پایان پذیرفت)نگهبان،206،1372)...

دوره آغاز عیلامی، در واقع به عنوان بخشی از اواخر هزاره چهارم، معاصرترین دوره با فرهنگ جمدت نصر و مرحله اول سلسله های قدیم در بین النهرین است. بنابراین با در نظر گرفتن موارد بالا، هر دو سنت اروکی و ایرانی قدیم، تمدن آغاز عیلامی ویژگی خاص خود را دارد که شامل یک سیستم اختراعی خط و نگارش، هنر مهر سازی و یک رشته ای از انواع مدارک تخصصی شده دیگر است (pittman 1997, 135).  استفاده از مهر در ایلام برای نخستین بار در شمال آن در تمدن تپه سبز  صورت پذیرفت.مهرها در دوره آغاز ایلامی بیشتر بصورت استوانه ای ظاهر می شوند، جالب ترین مهرهای این دوره تصاویری از دیو های حیوان مانند دارد(سعیدی،1388، 160-159).آثار هنری ایلام در هزاره سوم پ.م. عمدتا در ساخته های مهرسازان به جای مانده است آن ها میراثی راکه استادان هزاره چهارم پ.م. برای آنها به ارث گذاشته بودند، به کمال رساندند(هینتس،185،1387)...

مقاله در فایل ورد(word) با تعداد 100 صفحه با منابع معتبر فارسی و لاتین ارائه شده است.

برای خرید به فروشگاه آرک‌شر وارد شوید