همه دانستنی ها با داده ها و وقایع پالایش نشده آغاز می شود ، واژه های داده ، اطلاعات و دانش را بکار می بریم که البته این سه اصطلاح معنایی یکسان را ندارند . شاید مسئله پیدا کردن تفاوت میان این مفاهیم جزئی به نظر برسد ولی باید گفت درک مفهوم این سه واژه و چگونگی رسیدن از یکی به دیگری ،اهمیت زیادی در موفقیت کارهای علمی دارد . مفاهیم بالا را شاید بتوان در گفتار افراد از یکیدیگر جدا کردو از هم تشخیص داد.داده، اطلاعات و دانش

واژه داده ، مفهوم خامی و نپختگی را باید در برداشته باشد و منظور از آن یک حقیقت سامان و شکل نیافته و بدون ساختار فراوان تولید شده  توسط کامپیوتر می توان اطلاق کرد که بر اعدا و نمودارها دلالت داردو به تنهایی ر جای خودش معنادار نیست (رضاییان،1374: 16) . این اجزا را باید در پایگاه داده ذخیره کرد انچنان که داده ها در یک بانک اطلاعاتی مشتمل بر دو قسمت در سیستم اطلاعات جغرافیایی گرد هم می آیند ، اولین قسمت داده های غیرفضایی(توصیفی) است که مقادیر و ارزش ها را برای متغیر های گوناگون نشان می دهند و قسمت دوم داده های فضایی(مکانی) است که موقعیت نقطه و خط و سطح را مورد بررسی قرار می دهد که از حالت آماری خارج شده و بصورت بصری داده ها را نشان می دهد (مدیری و خواجه،1376: 75) ، در اولین قسمت داده ها بعد اماری خود را نشان می دهند که اطلاعات توصیفی نیز خوانده می شود و می تواند حاوی جمعیت نواحی یا میزان پراکندگی پدیدارهای باستان شناختی در قالب موقعیت های نقطه یی باشد و در قسمت دوم اطلاعات به صورت فضایی و بصری نشان داده می شوند که موقعیت های نقطه یی را در چشم انداز تعریف شده نشان می دهد(جدول1) .

جدول1- انواع داده های جغرافیایی(رضایی،1389: 19)

داده فضایی (مکانی)

داده  فضایی (توصیفی)

تصویر (رستر)

خط

نقطه

پلیگون (سطح)

مثلث بندی (TIN)

اطلاعات کیفی

اطلاعات کمی

داده های ترکیبی(Interval)

داده های نسبی(Ratio)

داده های وصفی(Nonial)

 

انچنان که مطرح شد داده ها عناصر اصلی اطلاعات هستند (ردمن،1381: 83) ، داده ها در صورتی به اطلاعات تبدیل می شوند که افراد بخواهند به درک بیشتری از انها برسند و در این حالت هست که به بررسی بیشتر داده ها می پردازند .

واژه اطلاعات معنای چندگانه یی دارد. هر وجه از این پدیده چند وجهی را رشته یی و حوزه یی بنابر نظریات و دیدگاه های خود بازتاب می دهد. اطلاعات داده های خلاصه یی اند که با اعمال گروهبندی، ذخیره ، پالایش و سازماندهی که در آنها صورت گرفته به پدیده های معناداری بر عکس داده ها تبدیل شوند (ردینگ،1383: 55) . اطلاعات به نوعی با پردازش داده ها صورت می گیرد داده ها به عنوان خوراک وارد سیستم می شوند و هر سیستم یا به عبارت صحیح تر زیر سیستم فرایندهای تعریف شده یی در قالب چارچوب خود ، بر روی داده ها انجام می دهد و این دلیل چند وجهی بودن اطلاعات است . اطلاعات زمانی ارزشمند خواهند بود که که برای جنبه خاص، یک شخص خاص و یک هدف خاص و در زمان خاص گردآوری و تهیه شوند و در این مورد است که اطلاعاتی که برای شخصی مهم است برای دیگری مهم نشان نمی دهد (اخوان آملی،1375: 40) . اطلاعات فرآورده ناملموس دانش موجود در ذهن شخص و موضوع تفسیر تجربیات ذهنی وی است و اطلاعات همچنین به عنوان پدیده زبان شناختی جنبه گزاره یی جملات یا مجموعه یی از جملات پنداشته شده است (داورپناه،1382: 74) .  ورود پایگاه داده به سیستم اطلاعات جغرافیایی گام نخست کار با سیستم می باشد و در مرحله بعد نیاز به پردازش داده ها خواهد بود پردازش ها بر اساس ساختار داده ها متفاوت خواهد بود و چنانچه که باستاشناسان برای انجام هر کار پردازشی در زیر سیستم پردازش نوع اعمال را بر اساس داده تعیین کند . ساختارداده ها در سیستم اطلاعات جغرافیایی برای تمام کاربران بویژه باستان شناسان در سطح حرفه یی از هر دو نوع داده استفاده می کنند به دو گونه نقسیم می شود :

داده های برداری یا Vector: در این ساختار ، عوارض را همان گونه که در روی نقشه می بینیم قرارخواهند داشت  در ااین ساختار از نقطه (Point) ، خط (Line) و سطح (Polygon) برای نمایش داده ها استفاده می شود و در این نوع عوارض با مختصات (X,Y) خاص خود ثبت می شوند و هر عارضه به اطلاعات توصیفی خود _قسمت نخست بانک اطلاعاتی_ متصل می شود .

داده های سلولی یا Raster: این ساختار یک شبکه منظم از سلول های مربعی یا مستطیلی است که هر سلول دارای ارزش خاص خود بوده و موقعیت هر سلول بوسیله عدد یا شماره سطر و ستون آن تعریف شده است هر دسته از سلول ها می توانند یک عارضه به وسیله کد مخصوص خود نمایش دهند (محبتی و نژادحسینی فشخامی،1388: 33) . بعد از تعیین نوع داده ها زیر سیستم پردازش در سیستم اطلاعات جغرافیایی داده های ما را _با دخالت مستقیم فکری کاربر_به اطلاعات تبدیل می کند . در این زیر سیستم داده ها برای بدل شدن به اطلاعات متحد الشکل و گروه بندی و تبدیل به موارد مورد نظر  می شوند اطلاعات بر اساس وجود نوعی ارتباط و یا تشابه بین انها سازماندهی می شوند چرا که می توان داده ها را در چارچوب فضاهای جغرافیایی سازمان داد . در جهت تجزیه و تحلیل داده ها با اعمال روش هایی امکان استخراج و استنباط مفاهیم معنی دار در بین مشاهدات میسر می گردد در محیط GIS مکانیسم تجزیه و تحلیل شامل بررسی و محاسبات عددی داده ها است که بصورت رقومی فراهم شده اند (فاضل نیا و همکاران ، 1393: 27_28) . بعد از پردازش داده ها در زیر سیستم پردازش از سیستم اطلاعات جغرافیایی خروجی می تواند ماهیت های مختلفی داشته باشد مانند جداول، نمودارها و نقشه ها . زیر سیستم خروجی اطلاعات ، اطلاعات تولید شده را به اشکال مختلف بیان شده که توسط استفاده کنندگان نهایی قابل فهم و استفاده باشد ، تبدیل می کند (صارمی و عسگری،1383: 13) . در فرایند رسیدن به دانش با چهار روش که همگی بر روی اطلاعات اعمال می شود می توان به دانش رسید :

1-مقایسه اطلاعات (Comparison of Information)

2- نتایج حاصل از اطلاعات(Consequence of Information)

3-ارتباط میان اطلاعات(Connection Among Information)

4- گفتگو و محاوره (Conversation) (داونپورت و پروساک،1379: 25) .

ویژگی مهم دانش که ان را در برابر پدیده اطلاعات قرار داده عدم ثبات آن است ، دانش بسیار شکننده و ناپایدار است دانش ویژگی عجیبی برای خود ساخته و آن تغییر به چیزی دیگر است وقتی درباره آن صحبت می کنیم بر حسب این ویژگی الگوهای آن طی زمان  تکامل می یابد و بندرت ثباتی را برای خد قائل می شود (عدلی،1384: 8) . دانش درواقع استنباط و استنتاج ان ذهنی است که فعالیت می کند (داونپورت و پروساک،1379: 27) و مفهوم بسیار مهم دیگری، خرد یا علم است یعنی مرتبه بالاتری از دانش در واقع دانش ورودی علم است برای اینکه فردی دانا و خردمند شود باید مهارت های کاربرد دانش را در خود مستمراً تقویت کند (حمیدی نژاد ،1384:178)

از نقطه نظر اسپیگلر دانش، اطلاعاتی است که تفسیر شده و به اقدامی موثر منجر می شود (Spiegler,2003:534) . به عبارتی دانش عبارت است از اطلاعات دسته بندی شده و مرتبط که در سازمان کاربرد اجرایی و عملی یافته اند و عبارت است از مجموعه باورهاف مهارت ها، شناختها ،تئوریها،مقررات و اقدامات برای رسیدن به هدف نهایی هر سازمان (باقری و سلاجقه،89: 77) .

انتشار یافته برای اولین بار در این وبگاه

"ذکر منبع حرفه ای گری شما را نشان میدهد"