Relief map of the Sierra Nevada, showing use of both shading and false color as visualization tools to indicate elevation

مدل رقومی ارتفاع (DEM ) مجموعه ای از داده های رقومی می باشد که در تهیه مدل توپوگرافیک سطح زمین به کار می رود. بدین معنا که پدیده های سطح زمین را به صورت مدلهای واقعی یا فرضی می سازد. مدلهای رقومی ارتفاع برای ساخت پوسته زمین ازمدل برداری و رستری استفاده می کنند. به عبارت دیگر فرمتهای قابل استفاده برای DEM ، در حالت رستری(Raster)، شبکه سلولی منظم است که برای هر سلول مقدارارتفاع موجود است و در حالت برداری یا وکتوری مجموعه مشاهدات نقطه ای منظم است که هر نقطه دارای مختصات جغرافیایی (X,Y) و مقدار ارتفاع ( Z) می باشد(1394www, ) . این مدل ها را می توان از تصاویر ماهواره یی CORONA و SPOT و RADARSAT یا ASTER استخراج کرد .

در نتیجه با صرفه نظر از تولید این مدل ها ، تهیه آنها برای باستان شناسان آسان تر است . تعدادی از باستان شناسان DEM های Shuttle Radar Topography Mission (SRTM) ، ناسا را انتخاب می کنند که مدل رقومی ارتفاعی کل جهان را با قدرت تفکیک مکانی 90 متر تولید کرده است و همچنین مدل ارتفاعی دیگری که ناسا تهیه کرده تحت عنوان ASTER DEM که با همکاری وزارت اقتصاد،تجارت و صنعت ژاپن بود  با اعلام کشور ژاپن این DEM 30 متر از سال 2009 به صورت رایگان در دسترس جهانیان برای دانلود قرار گرفت (JPL, 2009). همچنین می توان DEM هایی با قدرت تفکیک مکانی 10 متر را نیز از سازمان نقشه برداری کشورتهیه کرد .  در این پژوهش نیز مدل رقومی ارتفاع از سازمان نقشه برداری کشور با دقت مکانی 10 متر تهیه شده است .

برای ثبت سفارش DEM محدوده مورد مطالعۀ خود تماس بگیرید: Heydari.Reza@Ymail.Com

انتشار یافته برای اولین بار در این وبگاه

"ذکر منبع حرفه یی گری شما را نشان میدهد"