قانون حفظ آثار ملی مصوب 12 آبان ماه 1309 شمسی

     ماده اول: کلیه آثار صنعتی و ابنیه و اماکنی که تا اختتام دورة سلسله زندیه در مملکت ایران احداث شده اعم از منقول و غیرمنقول با رعایت ماده 3 این قانون می توان جزء آثار ملی ایران محسوب داشت و در تحت حفاظت و نظارت دولت می باشد.

     ماده دوّم: دولت مکلف است از کلیه آثار ملی ایران که فعلاً معلوم ومشخص است و حیثیت تاریخی یا علمی یا صنعتی خاصی دارد، فهرستی ترتیب داده و بعدها هم هرچه از این آثار مکشوف شود ضمیمه فهرست مزبور بنماید. فهرست مزبور بعد از تنظیم طبع شده و به اطلاع  عامه خواهد رسید.

قانون تجدید استخدام آقای آندره گدار تبعه فرانسه برای مدیریت باستان­شناسی و موزه و کتابخانه 1323

     تبصره دوّم: آثار صنعتی و ابنیه و اماکنی که در دورۀ قاجاریه تا آغاز مشروطیت ساخته شده و جنبه عمومی دارد جزو آثار ملّی و مشمول مادۀ اول قانون مصوب 12 آبان 1309 محسوب است.

قانون ثبت آثار ملی مصوب اول آبان ماه 1352

     ماده واحده: به وزارت فرهنگ وهنر اجازه داده می شود علاوه بر آثار مشمول قانون حفظ آثار ملی مصوب آبان ماه 1309 آثار غیرمنقولی را که از نظر تاریخی یا شئون ملی واجد اهمیت باشد صرفنظر از تاریخ یا پیدایش آن با تصویب شورای عالی فرهنگ و هنر در عداد آثار ملی مذکور در قانون مزبور به ثبت برساند. آثار مذکور در این ماده مشمول کلیه قوانین و مقررات مربوط به آثار ملی خواهد بود. قانون فوق مشتمل بریک ماده پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز سه شنبه اول آبان ماه 1352 در جلسه روز دوشنبه دوازدهم آذرماه  یکهزار و سیصدوپنجاه ودو شمسی به تصویب مجلس سنا رسید.

قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364

بند (ج) ماده واحده: بررسی، شناسایی، ثبت و حفاظت از آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی- تاریخی کشور

قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367

بند ششم مادۀ سوم: ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی- تاریخی کشور در فهرست آثار ملّی و فهرست­های ذی­ربط.

 

تذکـــر چنـــد مـــاده قانـــونی مهــــم

ماده 558 قانون مجازات اسلامی:  هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی _ تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات، تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی _ تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می شود.

ماده 559 قانون مجازات اسلامی: هر کس اشیاء و لوازم و همچنین مصالح و قطعات آثار فرهنگی _ تاریخی را از موزه ها و نمایشگاهها، اماکن تاریخی و مذهبی و سایر اماکن که تحت حفاظت یا نظارت دولت است سرقت کند یا با علم به مسروقه بودن اشیا مذکور را بخرد یا پنهان دارد در صورتی که مشمول مجازات حد سرقت نگردد علاوه بر استرداد آن به حبس از یک تا پنج سال محکوم می شود.

ماده 560 قانون مجازات اسلامی: هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی _ تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می شود.

ماده 562 قانون مجازات اسلامی: هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی _ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیا مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می شود.

ماده 564 قانون مجازات اسلامی: هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی _ تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می گردد.

انتشار یافته برای اولین بار در این وبگاه

"ذکر منبع حرفه ای گری شما را نشان میدهد"