شخصن به تاریخ و باستان شناسی امریکای مرکزی و جنوبی علاقه دارم به این گونه که در اصطلاح به این نقاط از قاره امریکا دنیای جدید یا شایدم باستان شناسی جدید گفته می شود .وجود تمدن بزرگی در آن سوی دنیا دور از دیگر مراکز تمئنی جهان باستان اتفاقی و رویدادی بود که کمتر کسی به آن فکر می کرد   .در اینجا هدف من بیان نکاتی در باره یکی از تمدن های مهم آمریکای جنوبی که واقعا شگفت انگیزه به بیان روشن تر موضوع یکی از شهرهای مهم تمدن اینکاها می باشد که کشف این شهر بسیار می تواند جالب باشد.



در سال 1911 یک محقق جوان امریکایی به نام هایرم بینگهام استاد دانشگاه ییل در زمینه تاریخ در درون جنگل های جنوب شرق کشور پرو نفوذ کرده و بر اساس شایعاتی نچندان معتبر به دنبال شهر گمشده می گردد که ظاهرن در  اعماق سلسله کوههای اندیس پنهان مانده است . اما بینگهام هرچه بیشتر تلاش می کند با غیر ممکن ها روبه رو می شود. در صبح روز 24 ماه زوییه با همراهی یک سرخپوست از یک کوه تقریبن عمودی بالا می رود بوومیان آن جا را قله قدیمی یا بزرگ می نامند که به زبان آنها ماچوپیچو نام دارد. هایرم بینگهام در آن مسیر به یکی از شگفت انگیز ترین اکتشافات تاریخ باستان شناسی دست پیدا می کند . ایشون در دفتر خاطرات خودش این گونه بیان می کند که :

" در سایه متراکم پنهان شده میان انبوه گیاهان و درختان که در هم گره خورده اند ناگهان دیوارهای سنگی سفید رنگی پدیدار گردیدند سنگ هایی که با دقت برش داده شده بودند و در نهایت سلیقه روی هم سوار شد بودند .ناگهان متوجه شدم در کنار یکی از زیبا ترین و جالب ترین ساختمان های امریکای باستان ایستاده ام."

شما خواننده گرامی می توانید از راه پیوندهای زیر تصاویری از این شهر را داشته باشید : نما 1 - نما 2

 

ماچوپیچو بر روی ارتفاعات کوههای دور دست ساخته شده است با آب و هر گونه مناطق مسکنی فاصله دارد. که در ارتفاع 8000 پایی قرار داشت اما دکتر پروتزن درباره این شهر و بناهای زیبای آن این گونه حرف می زند که هیچ ممکانی در دنیا را سراغ ندارم که با دست بشر و یاری طبیعت اینقدر زیبا در هم تلفیق شده باشند واقعن شگفت انگیز است. 5 قرن پیش صدها نفر در اینجا زندگی می کردند اما چرا اینجا زندگی می کردند با توضیحات حتمن فهمیدید که شهری به این عظمت در این ارتفاع  که دسترسی به آن دشوار است چرا در این مکان ساخته شده است و سازندگان آن چه انگیزه ای داشته اند؟ و کارایی این مکان چه بوده است و در این ارتفاع مردم چه فعالیتی را انجام می دادند؟اما بد نیسیت بدونید که پس از کشف این مکان بینگهام به ایالات متحده رفت تا خبر کشف این مکان را به جهان مخابره کند. بینگهام در سال 1912 با هیئت خود شروع به برداشتن لایه های جنگل کرد. بینگهام اولیت تصاویر را از ماچوپیچو تهیه کرد . 40ردیف تراس قابل کشت روی کناره  شیب کوه قرار داشت که هر کدام سه متر ارتفاع داشت ساختمان هایی وجود دارد که به نظر می رسد منازل و کارگه بوده است همراه چندین ساختمان بزرگ که از نظر بینگهام معبد بوده است . در آنجا سنگ های حجاری شده عجیب و بزرگی وجود دارد که نمادی از خدایان ناشناس کوه های مرتفع اینجا می باشند در هر جا که بیینگهام حفاری می کرد قطعه سنگ های بزرگ می یافت که برخی از آنها 4 متر ارتفاع داشتند و باروش روران باستا به یکدیگر پیوند داده شده بودند. اما بهتر است که از نوشته های بینگهام هم مطلبی آورده شود او می نویسد : با زحمت می تونستم حواسم را باور کنم مخصوصن موقع بررسی بلوک های بزرگ تر حدودن تخمین زدم هر کدام باید بین 10 تا 15 تن بژوزن داشته باشد اما بعد از بینگهام نیز باستان شناسان به حفاری در این مکان پرداختند برای همین است که با اینکه مکان مورد بحث در ارتفاعات دشوار قرار دارد همه ساله بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب می کند. اینکاها لقب فرزندان خورشید را به خو د داده بودند قدرتمندترین خدا که آن را منبع نور و حیات می دانند پرستش می کردند بر اساس افسانه های باستانی خود خورشید پسر و دختر خود را برای ایجاد تمدن در دنیا نزد آدمیان فرستاد اینکاها اعتقاد دارند نوادگان این زوج ممقدس هستند. آنها پایتخت خود را درارتفاعات آندیس ملقب به ناف کائنات ساختند که به زبان اینکاها کوسکو نامیده می شود محققان معتقدند که اینکاها کشاورزی را در کوسکو (کوزکو) در قرن 12 آغاز کردند در ابتدا آنها نیز مانند سایر قبایل کوههای اندیس زندگی می کردند و قدرت خاصی نداشتند اما باید گفه که واقعن سرنوشت اینکاها متفاوت با قبایل دیکر بود چرا که بیشتر از تصورشان پیشرفت کردند آنها می رفتند تا تمدن و امپراطوری بزرگی در دنیای نوین ایجاد کنند و ماچوپیچو به مرکز امپراطوریشان مبدل می گردید . اما بگذارید که این ماجرا طولانی تر نشود و امیدوار هستم که بتوانم ادامه این فرایند را در جلسات دیگر و در نوشته هایی دیگر بنویسم چرا که طولاننی شدن بحث خستگی به همراه دارد قوم اینکا به همان میزان که فکر نمی کردن سرنوشتشان به این بزرگی باشد به همین ترتیب هم سقوط خود را تصور نمی کردند اما تاریخ به ما و آیندگان این قوم نشان داد به خوبی که همیشه اونجوری که دوست داین نمیشه و گاهی پشت به زین و گاهی زین به پشت و استعمارگران متجاوز این را به آنان نشان دادند.

ادامه دارد...

انتشار یافته برای اولین بار در این وبگاه

"ذکر منبع حرفه یی گری شما را نشان میدهد"