پیشرفت و پیچیدگی تعاملات بوجود آمده در جنوب غرب ایران نیاز به یک سیستم نگارشی را اجتناب ناپذیر می کرد. در حدود 3100-2900 پیش از میلاد ساکنان جنوب غرب ایران از سیستم پیچیده نگارشی ای استفاده کردند که بعد ها در گستره ی وسیعی از فلات ایران در کاوش های باستان شناسی بدست آمده است.این نگاشته با رویکردی انتقادی ، به روشی توصیفی-مقایسه ای-تحلیلی به شناخت کیفیت این گل نوشته ها خواهد پرداخت. بر این اساس می توان با نگرشی بدیع به مسئله تاریخ گذاری در گستره فلات ایران رسید .این گل نوشته ها در گستره فلات ایران از یک سیستم تجاری حرفه ای خبر می دهند که همگام با بین النهرین به پیش رفته است . در این نوشتار به موضوع رمز گشایی و اصول حاکم بر رمز گشایی گل نوشته های آغاز ایلامی که کمتر مورد توجه بوده، پرداخته شده است و مشخص شد که کالای مورد تجارت در این گل نوشته ها با توجه به رمزگشایی هایی که شده ،شامل محصولات کشاورزی و دامی و همچنین پرداخت جیره کارگران و نیز همچنین تعیین وظایف هر یک از کارگران می باشد.

کلید واژه : پروتوایلامی ، آغاز ایلامی ، خط میخی اولیه ، شوشIII،رمزگشایی

مقاله در چارچوب : چکیده، مقدمه ، مسیر تکاملی خط، شواهد نگارش در فلات ایران، پراکنش گل نوشته های آغاز ایلامی در فلات ایران، پراکنش گل نوشته های غیر آغاز ایلامی(گل نوشته های عددی) در فلات ایران، پراکنش لوح های نگارشی خطی مستقل در فلات ایران، رمزگشایی آغاز ایلامی ، خوانش یک گل نوشته آغاز ایلامی، شناسایی نشانه های میخی اولیه برای گاو، نتیجه گیری، منابع نگاشته شده است.

رمزگشایی آغاز ایلامی

زبان ها را می توان با توجه به در معرض خطر بودن آنها به سه بخش تقسیم کرد : زبان مرده ، زبانی که دیگر گویشواران بومی ندارد (مانند سومری و آغاز ایلامی ) زبان مردنی ، زبانی که هنوز گویشوران بومی دارد اما دیگر به وسیله بچه ها آموخته نمی شود و زبان زنده زبانی است که هنوز به وسیله بچه هاآموخته می شود (کمری و دیگران ، 1387،8) . نوشته های آغازایلامی نیز از نوع زبان های مرده می باشد که دیگر گویشورانی زنده ندارد این زبان و خط در تاریخی بین 3050 و 2900 ؛ به طور کلی در یک دوره یی در نظر گرفته شده که همزمان با دوره های جمدت نصر / اوروک III تا اویل سلسله های قدیم I در بین النهرین،بکار برده می شده است (Englund,2011,325). شرط مقدماتی برای رمز گشایی موفقیت آمیز این است که ارزش و عملکرد داده شده به هر نشانه (نوع نشانه) مشخص شود (Daniels,1996,142)، هر نشانه ای نمی تواند ، ویژگی خاصی را در هر لحظه نشان دهد . این بدین معنا نیست که هر نشانه فقط یک ارزش و عملکرد دارد ،  آن به این معنی است که قوانین برای تغییرات در ارزش یا عملکرد، تنظیم و تدوین شده هستند . دومین شرط برای رمزگشایی موفقیت آمیز این است که  عبارت های متون رمزگشایی شده نباید بی معنی باشند . وقتی که عبارت های "متن" بی معنی است ، پس هیچ ارتباطی بر قرار نشده است . این شرط که عبارت های متون نباید بی معنی باشند ضرورتی برای فرایندهای اساسی رمزگشایی است : ...

مقاله در فایل ورد(word) با 28 صفحه به همراه چکیده انگلیسی ارائه شده است، در این مقاله 67 منابع معتبر و دست اول که 70 درصد آنها منابع لاتین است، استفاده شده است.

برای خرید به فروشگاه آرک‌شر وارد شوید