طی ده سال گذشته استفاده از تکنولوژی های دیجیتال نظیر GIS، نقشه برداری، مدلسازی سه بعدی، سنجش از دور و فتوگرامتری در سایت های باستان شناسی جهت مقاصد مختلف رشد چشمگیری داشته است. یکی از روش هایی که به شما امکان مدلسازی سه بعدی با جزئیات بسیار بالا را می دهد، روش فتوگرامتری است. در فتوگرامتری می توانید با استفاده از یک دوربین غیرمتریک با رزولوشن بالا، تصاویری مختلف از جسم مورد نظر اخذ نموده و پس از پردازش در نرم افزارهای خاص، به مدل های سه بعدی با کیفیت بالا دست پیدا کنید. از جمله مزایای این روش می توان به سرعت بالا در اخذ و پردازش تصاویر و همچنین هزینه کمتر نسبت به دیگر روش های مدلسازی اشاره نمود.
با توجه به قابلیت ها و توانایی هایی که برای یک باستان شناس در برابر مدل سه بعدی مواد فرهنگی بوجود می آید. دوره آموزشی "مدلسازی سه بعدی برای میراث فرهنگی با فتوگرامتری بردکوتاه" تهیه شده است تا یک باستان شناس در انتهای دوره موفق به ایجاد مدل سه بعدی خود شود و این توانایی در نگهداری و ایجاد آرشیو شخصی از مواد فرهنگی بدست آمده از کاوش های میدانی به باستان شناس یاری می رساند.
سطح دوره : مقدماتی و پیشرفته
مدت دوره: 6 ساعت
نحوه آموزش: پروژه محور و مفاهیم آموزشی در راستای انجام پروژه ارائه می شود.
مناسب برای: دانشجویان باستان شناسی و حوزه های دیگر میراث فرهنگی
این دوره آموزشی در چند فصل تهیه و تنظیم شده است. در این فرایند سعی شده است که تمام بخش های نرم افزاری و عملیات اجرایی و مفاهیم مربوط، مورد استفاده قرار گیرد. در طول این آموزش مفاهیمی مربوط به فتوگرامتری و روش های آن و حداقل های مورد نیاز برای ایجاد یک مدل سه بعدی مورد بررسی و معرفی گردیده است. مدلسازی ترانشه باستان شناسی و ابزار سنگی در یک پروسه آموزشی و کاملا پروژه محور تا حصول به نتیجه نهایی دنبال شده است و در نهایت ملسازی به پایان خواهد رسید. این مجموعه در برگیرنده موضوعات مختلف مفهومی و اجرایی مربوط به نرم افزار agisoft metashape بوده که در انتهای آموزش به صورت کامل بر آن مسلط خواهید شد.
“پشتیبانی از شما در طول دوره فراهم خواهد بود و در این شرایط چنانچه در امر یادگیری و آموزش مشکل داشتید می توانید با آیدی تلگرام Reza_Heydari92@ در ارتباط باشید.”
فصل نخست) مقدمه:
انواع مدلسازی
مهارت های لازم
فتوگرامتری و انواع آن
مزایای این روش برای میراث فرهنگی و باستان شناسی
دستورالعمل های نرم افزاری
نحوه تصویربرداری بردکوتاه(Image Configuration)
نقاط کنترلی زمینی (Ground Control Points)
تارگت ها(Targets)
فرمت استاندارد ذخیره اطلاعات (Exif)
معرفی نرم افزار Agisoft metashape
فصل دوم) ترانشه باستان شناسی:
وارد کردن تصاویر Add Photos
ماسک کردن تصاویر Mask
کیفیت سنجی تصاویر Estimate Image Quality
الاین کردن تصاویر Align Photos
کار با پنجره Reference Setting
نحوه اخذ نقاط کنترلی
ورود نقاط از طریق Import CSV
کار با مارکرها
کار با نقاط کنترلی
اندازه گیری مدل
ایجاد ابر نقاط
ایجاد مشMesh
ایجاد تکسچر
و منوی Export
فصل سوم) مدلسازی ابزار سنگی:
Add Photos & New Chunk
Image Configuration
Selection Tools
Masking
Align Photos
Batch Process
Dense Cloud
Add Targets
Align Chunk
Merge Chunk
Build Mesh
Noise Removal
Edit
Mesh Tools
Refine Mesh
Estimate Image
Calibration Color
Build Texture
Mask Texture
Scale Bar
Generate Report
Export
فصل چهارم) کالیبره کردن دوربین
فصل پنجم) روش های ماسک کردن
فصل ششم) استفاده از تارگت های کد دار
فصل هفتم) انیمیشن کردن مدل نهایی
در ادامه نمونههایی از این روش سه بعدی سازیرا مشاهده می کنید:
مشاهده مدل سه بعدی ترانشه باستان شناسی
مشاهده مدل سه بعدی قطعه سفال منقوش
مشاهده مدل سه بعدی ترانشه و محراب مسجد