نوشته های تاریخی ابتدایی اسپانیولی به ما می گویند که پاچاکوتی امپراطوری اینکا  ارتش خودرا درون گذرگاه هایی تنگ در چنگل هدایت می کرد جایی که ماچوپیچو ساخته شده آن هم به فاصله کمی پس از تهاجم چانکازها که او مردمش را نجات داد منظره این طور به نظر می رسد که برای پرستش زیبایی هایی ساخته شده است اما زیبایی ظاهری زیبایی واقعی نیست . " چنین نظری که مردم اینکای صلح طلب و مخالف خشونت همزمان با جنگ امپراطوری خود را ساختند در واقع قطعن این ایده ها در پیروزی های اولیه شکل نگرفته اند اسپانیولی ها خیلی زود متوجه شدند که اینکاها درست مثل سایر امپراطوری ها قادر بدند به راحتی سر از تن جدا کنند." چرا اینکا شهر خود را در میان کوه ها ساختند؟

تابش آفتاب و سایه ای که بر روی سنگ ها فرود میآید ناگهان چندین سرنخ را آشکار می کند اینکاها مردمی آفتاب پرست بودند و شاید ماچوپیچو نوعی رصدخانه خورشید بود امکان دارد که این ساختمان شگفت انگیز در واقع مکانی برای مطالعات علمی بوده باسد شایدهمین شهر زیبای اینکاها مکانی برای انجام مراسم قربانی بوده است در نیم کره جنوبی زمین ماه ژوئین در فصل زمستان جای دارد زمانی که کوتاه ترین روزهای سال فرا می رسند و با فرا رسیدن این فصل مردم کوزکوی مدرن خود را برای بازگشت به گذشته آماده می کنند کلیسای سانتا دومینیگو مجددن مانن دوره های باستان به معبد باستان تبدیل می شود و بار دیگر امپراطوری اینکا و مردمانش برای ادای احترام به خدای خورشید باستان گرد هم می آیند. زمان جشن اینتی رایمی جشنواره بزرگ خورشید فرا رسیده است . مراسم اینتی رایمی تا سال 1942 توسط کلیسای کاتولیک ممنوع اعلام شد اما اکنون این مراسم در  حال زنده شدن است . در قلعه باستانی ساکسیوامان خادمان امپراطور  او را تا داخل قصر حمل می کنند مردم اینکای امروزی از مراسم خورشید پرستی باستان تقلید می کنند. مردمی که روزهای آخر دوران آنها توسط یک کشیش بیش از 400 سال قبل مشاهده شده است.

((به هنگام طلوع خورشید آنها شروع به خوندن سرود می کردند در نهایت توازن و هم صدایی آنها سرود را با طلوع خورشید اغاز و با غروب به پایان می رساندند. و زمانی که خورشید می رفت تا ناپدید شود همگی حرکتی به نشانه حرمت خورشید انجام  دادند همگی دست ها را بالا برده در نهایت تواضع خورشید را پرستش  کردند ... پدر روحانی کریستوفر دیمونیتا  1536 ))

دقیقن در کوتاه ترین روز سال اولین اشعه های خورشید به درون یکی از زیبا ترین بناهای ماچوپیچو می تابد بنایی به نام (( دتوریان)) یا برج . درون دتوریان یک تکه سنگ بزرگ قرار دارد که هنگام طلوع خورشید پرتویی از آن روی سنگ می تابد سپس پرتوی خورشید دقیقن به موازات خطی قرار می گیرد که اینکاها بر روی سنگ ترایده بودند بسیاری از پزوهشگران عقیده دارند دتوریان معبدی بوده که وقف قدرتمند ترین خدای اینکاها بوده یعنی خورشید. خورشید یکی از مهمترین خدایان اینکا بوده است اینکاها اعتقاد داشتند پسران خورشید هستند یا خورشید در جسم آنها روح دمیده احتمالن اینکاهای ساکن ماچوپیچو آن مکان را انتخاب کرده بودند و سال ها به دقت آنجا را زیر نظر داشته اند تا ببینند خورشید در طول سال  چگونه در افق حرکت می کند و در کوتاه ترین روز ماه ژوئین برای مراسم اینتی رایمی بی شک آن مکان را علامت گذاری کردند و نهایتن معبد را در آنجا ساختند. برخی دیگر از مراسم پرستش خورشید اینکاها احتمالن در یکی از سوال برانگیز ترین  و شاید یکی از زیبا ترین بناهای ماچوپیچو انجام می گرفته سنگی که در نهایت سلیقه تراشیده شده است و اینتی واتانا به معنای ستون احراز خورشید نام دارد این نماد بر اساس باور اینکاها بود که می بایست خورشید در حال غروب را می بستند تا برای همیشه تاپدید نشود.

اینکاها همه ساله برای هدیه به خدایان قربانی می کردند . اینکاها اعتقاد داشتند قربانی کردن انسان ها نتنها امپراطوریشان را محفوظ نگه می دارد بلکه زندگی طولانی امپراطوریشان را تضمین می کند فقط کودکانی که از سلامت کامل جسمی برخوردار بودند و متعلق به بهترین خانواده ها بودند برای قربانی شدند انتخاب می شدند . ما می دانیم که بعضن انسان ها و بخصوص کودکان را جهت تقدیم به خدایان به بالای کوه می بردند و آنجا رهایشان می کردند که نهایتن به مرگ آنها می انجامید بر اساس رسوم اینکاها و سایر قبایل سرخپوست کوهها مانند ارواح پرستش می شدند ارواح کوه ها موجوداتی قدرتمند بودند و برای خشنود کردن آنها قربانی کردن انجام می شد اما هنوز قربانی در ماچوپیچو پیدا نشده است. اما باید دانست که چگونه این سنگ ها را در این مکان ساختند با توجه به ابزار ابتدایی و اینکه چگونه سنگ ها را حمل می کردند در این مورد نوشت های اسپانیولی وجود دارد که تعداد زیادی سرخپوست سنگ ها را در مسیر قرار داده و در شیب تند آنها را به بالا هل می دادند. در مورد تراشیدن سنگ ها نیز این دانسته شده که اگر با چکش های سنگی دوران گذشته به سنگ به طور عمودی ضربه وارد کنید کاری از پیش نمی رود به همین دلیل روش اینکاها متفاوت بوده است و اینگونه بوده که اگر زاویه ضربه به سنگ زیاد شود در هنگام برخورد می توان نتیجه ای بهتر گرفت . دکتر برگر اعتقاد دارد که ماچ.وپیچو مکانی برای تفریح خانواده سلطتنتی بوده است.

در سال 1532 اینکاها اربابان امریکای جنوب غربی هستند فرمانروایی بر بیش از 10 میلیون انسان و تقریبن 100 سال از بنیاد آن گذشته است طبق روال همه ساله در شب سال نو اینکاها از خدایان تقاضا کردند تا مسیر رحمت و برکت بر آنها نبندند و نیم نگاهی از آینده را به آنها نشان دهد. یک پیشگویی باستانی اینکاها نیز قبل گفته بود مردمانی که از اصالتشات خبر نداشتند روزی امپراطوری آنها را نابود خواهند کرد و این سال بود که پیشگویی به حقیقت رسید .

در سال 1532 پنجاه سال پیش از کشف دنیای باستان جدید توسط کریستوفر کلمپوس ماجراجوی اسپانیایی معروف به فرانسیسکو پیزارو در سواحل پرو لنگر می اندازد. و فرماندهی 180 سرباز را در مقابل 200000 جنگجوی اینکا بر عهده داشت اسپانیایی ها سلاح هایی داشتند که اینکاها تصورش هم نمی کردند و اینکه در آن زمان درگیر بیماری های همه گیر در میان خود بودند بر اساس منابع تاریخی اولین گروه هایی که وارد آمریکای جنوبی شدند همه گونه بیماری بین اینکاها گسترش یافت اسپانیولی ها همه گنج های آنها را غارت کردند اما گنج بزرگی که هرگز به آن دست نیافتند ماچوپیچو پنهان در کوه ها بود.

می توانید پیوندهای روبرو تصاویر گویایی را مشاهده کنید.  نما 1   نما 2

و این بود چکیده ای از ماجرای کشف شهر اینکاها و تاریخی مختصر از مردمان بومی آمریکای جنوبی که توانستند خرج از هرگونه جریان فرهنگی در جایی خارج از تمدن تمدنی شگوفه بنا کنند که آوازه آن این روزها همه را مشتاق کرده امیدوارم که روزی به بازدید از این مکان بروم که بیار علاقه دارم و این آرزو را برای شما خواننده گرامی نیز دارم و تشکر می کنم که مطلب را خوانده و امیدوارم لذت برده باید.

نظر و انتقاد یادتون نره